Internet jest źródłem ogromnej ilości informacji – tego już nikt nie może kwestionować. Znaleźć w nim można praktycznie wszystko… przepis na keks, rozkład jazdy pociągów, zdjęcia ulubionej aktorki, muzykę, filmy. Wiele dziedzin życia w naturalny sposób przenosi się do tego wirtualnego świata. W Internecie robimy już zakupy, sprzedajemy, korzystamy z usług bankowych, poznajemy nowych ludzi, rozmawiamy przez internet, dyskutujemy na forach, i ciągle czegoś szukamy.
Jak szukamy informacji?
Myślę, że bardzo prawdopodobnie jest to, że już nie szukamy firm, kontrahentów czy klientów w tradycyjnych książkach telefonicznych na tzw. żółtych stronach. Dla potwierdzenia możemy zadać sami sobie pytanie: Kiedy ostatnio korzystałem/am z książkowej bazy firm? A kiedy z internetowej wyszukiwarki? Możliwe odpowiedzi:
- wszystkiego lub prawie wszystkiego szukam najpierw w Internecie
- przeglądam najpierw "żółte strony", bo w Internecie nic nie mogę znaleźć
- ostatnio niczego nie szukałem(-am)
Wyszukanie właściwej informacji może być trudne. Po pierwsze, trzeba wiedzieć jak zredagować pytanie do wyszukiwarki. Po drugie, jak sobie poradzić z przeglądaniem setek czy tysięcy stron podanych jako wynik wyszukiwania. Z własnego doświadczenia wiemy, że najczęściej jednak odwiedzimy kilka pierwszych stron i na tym poprzestaniemy. Przy odrobinie szczęścia trafimy tam gdzie chcieliśmy i znajdziemy to czego szukaliśmy. Tak to wygląda z perspektywy szukających.
Akapit dla właścicieli firm, dyrektorów, prezesów, kierowników działów marketingu i innych.
Właściwie nie powinno już się nikogo przekonywać do tego, że firma powinna mieć swoją stronę internetową. Ale mimo takiej świadomości wiele firm nie decyduje się na założenie strony lub ogranicza się jedynie do prostej wizytówki z nazwą, adresem i numerami telefonów.
Zdarzają się też takie, które mimo posiadania rozbudowanej i dobrze wykonanego serwisu www, nie zauważają konkretnych korzyści z ich posiadania. W pierwszym przypadku firma nie daje sobie szansy na zdobycie nowych klientów, powiadomieniu ich o swoim istnieniu. Przypominam, o to w jaki sposób obecnie najczęściej szukamy informacji – odpowiedź brzmi: głównie w Internecie. O tej firmie dowiemy się tylko od znajomego, lub z przypadkiem otrzymanej ulotki. W pozostałych przypadkach możemy mieć do czynienia z marnowaniem szansy jaką daje Internet lub/i marnowaniem pieniędzy na nieskuteczną reklamę.
Strona www ma zachęcać i ułatwiać kontakt internauty – czyli potencjalnego klienta z firmą. Serwis www powininen działać także w odwrotnym kierunku – przekazywać jak najwięcej rzeczowej i szczegółowych informacji o ofercie, świadczonych usługach. Dobrej jakości zdjęcia produktów, elementy multimedialne, szczegółowe dane techniczne towarów, dokumentacje, przykłady realizacji usług to czynniki, które pozwolą potencjalnemu klientowi podjąć decyzję o nawiązaniu współpracy, czy o dokonaniu zakupu właśnie w tej firmie.
Najważniejszą kwestią jest jednak to, żeby strona www była łatwa do znalezienia w Internecie.